Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Z Krakowa na tory Warszawy – prefabrykowana rewolucja na pl. Zawiszy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Tramwaje Warszawskie

Podziel się ze znajomymi:

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z firmą KZN Bieżanów na remont węzła rozjazdowego na pl. Zawiszy wraz ze znajdującymi się tam peronami przystankowymi. Krakowska firma wykona, dostarczy i ułoży gotowe, prefabrykowane części skrzyżowania pod torami, dzięki czemu czas trwania utrudnień w tym newralgicznym węźle będzie znacznie skrócony. Roboty zaplanowaliśmy w okresie wakacyjnym.

Plac Zawiszy stanowi jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w centrum Warszawy. Spotykają się tu trzy obciążone trasy tramwajowe: w ciągu Grójeckiej, Towarowej i Alej Jerozolimskich. W szczycie przejeżdża tędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę na kierunek na każdym z wlotów. To także ważne skrzyżowanie dla ruchu kołowego z uwagi na przebiegającą tędy obwodnicę śródmiejską. Wszelkie prace wymagają zatem szczególnego rozplanowania, by utrudnienia zarówno w ruchu tramwajowym, jak i kołowym, były możliwie jak najkrótsze.

Innowacja pod torami

W ostatnich dniach Tramwaje Warszawskie zawarły umowę z firmą KZN Bieżanów na remont całego węzła rozjazdowego wraz przystankami tramwajowymi, które znajdują się po stronie wschodniej skrzyżowania. W torowisku przy peronach oraz na przejazdach wokół wyspy centralnej wykonawca zastosuje betonowe płyty prefabrykowane.
Do tej pory na podobnych skrzyżowaniach stosowany był beton lany na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania. Dzięki prefabrykatom, które powstaną w trakcie kontrolowanego procesu produkcji w zakładzie wykonawcy w Krakowie, czas zamknięcia poszczególnych przejazdów przez torowisko można będzie skrócić z min. 30 dni do siedmiu dni.

Samo rozwiązanie z zastosowaniem betonowych płyt prefabrykowanych Tramwaje Warszawskie zastosowały już na wielu przejazdach tramwajowo-drogowych w stolicy (ostatnio m.in. na skrzyżowaniu Sokratesa/ Wólczyńska i Aspekt/ Wólczyńska). Do tej pory prefabrykaty były wykorzystywane na przejściach i przejazdach na prostych odcinkach torów. Teraz po raz pierwszy zostaną one zastosowane w obszarze rozjazdów. To rozwiązanie innowacyjne, które wymaga indywidualnego zaprojektowania dla konkretnej lokalizacji.

Każdy przejazd oddzielnie

Prace zaplanowano w lipcu i sierpniu. Roboty będą podzielone na trzy etapy – każdy z nich będzie obejmować po jednym przejeździe tramwajowo-drogowym i jednym wlocie tramwajowym (tydzień bez tramwajów na odcinku pl. Zawiszy – pl. Narutowicza; dwa tygodnie bez tramwajów na odcinku pl. Zawiszy – pl. Starynkiewicza – z uwagi na większy zakres z remontem trzech torów przy przystankach tramwajowych i tydzień bez tramwajów pl. Zawiszy – Kercelak).

Ze względu na gabaryty płyt prefabrykowanych (do 20 ton), brak miejsca na ich składowanie przy pl. Zawiszy i minimalizację utrudnień w ruchu samochodowym, płyty zostaną przewiezione z Krakowa do Warszawy koleją – na bocznicę tramwajową przy al. Prymasa Tysiąclecia 102 – a stamtąd trafią transportem samochodowym bezpośrednio na plac budowy. Płyty będą rozładowywane przy użyciu dźwigu o dużej nośności, aby prace były możliwe bez demontażu sieci trakcyjnej. Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu drogowym, Tramwaje Warszawskie planują prowadzić prace związane z remontem na samych przejazdach tramwajowo-drogowych przez całą dobę.

Łącznie prace obejmą trzy perony przystankowe o łącznej powierzchni ok. 830 m2, remont torowiska w konstrukcji podsypkowej o długości 111,72 mtp oraz remont torowiska w konstrukcji bezpodsypkowej z płyt prefabrykowanych o długości 625,20 mtp. Dodatkowo zaplanowano remont azyli na wszystkich przejściach projektowych.

Pracowity rok

W tym roku Tramwaje Warszawskie zaplanowały 34 zadania remontowe, obejmujące łącznie blisko 10 km toru pojedynczego. To największy od lat program remontu stołecznych torowisk tramwajowych.

Większość robót zaplanowano w okresie wakacyjnym, gdy z tramwajów korzysta mniejsza liczba pasażerów. Wykorzystywane są również zamknięcia wynikające z realizacji innych inwestycji strategicznych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Pierwszy tramwaj na pętli Stegny

Komunikacja

Warszawa. Pierwszy tramwaj na pętli Stegny

Jakub Rösler 09 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie: Weekendowe prace w centrum i w Wilanowie

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie myślą o kolejnej zajezdni. Gdzie?

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wróciły na wiadukt przy Arkadii

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wróciły na wiadukt przy Arkadii

Redakcja/inf. pras. 27 maja 2025

Zobacz również:

Warszawa. Pierwszy tramwaj na pętli Stegny

Komunikacja

Warszawa. Pierwszy tramwaj na pętli Stegny

Jakub Rösler 09 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie: Weekendowe prace w centrum i w Wilanowie

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie myślą o kolejnej zajezdni. Gdzie?

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wróciły na wiadukt przy Arkadii

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wróciły na wiadukt przy Arkadii

Redakcja/inf. pras. 27 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij